Algemene financiële beschouwing op het jaar 2018

31 oktober 2017

Algemene financiële beschouwing op het jaar 2018

Voorzitter, leden van de raad, geachte aanwezigen,

Het financieel perspectief voor 2018 en verder ziet er aanmerkelijk gunstiger uit dan een paar jaar geleden. Het beleid gevoerd door het kabinet van VVD en PvdA heeft ertoe geleid dat in een relatief korte tijd de economie weer is gaan groeien. Het college is daar blij om en wij delen die vreugde. Het is dan ook vooral aan de landelijke politiek te danken dat we er nu weer zo voor staan.

Geld is een belangrijk sturingsmiddel in de gemeentelijke politiek. Verreweg het grootste deel van de financiële middelen ontvangt de gemeente van het rijk. Daarin zijn ook opgenomen de middelen die het rijk aan de gemeenten geeft voor het uitvoeren van taken op de gebieden zorg, jeugdzorg en arbeidsparticipatie. In onze gemeente zijn deze gelden niet geoormerkt. In het verleden hebben wij daar wel voor gepleit. Het maakt inzichtelijk wat je waarvoor uitgeeft en of dat voldoende is.

Onze inzet is dat we een solide en transparant financieel beleid willen voeren. We willen zorgen voor een jaarlijks sluitende begroting. Afwegingen zijn niet alleen geld gedreven, maar menselijke en maatschappelijke meerwaarde wegen daarin gelijkwaardig mee.

Als wij met zulke ogen naar deze begroting kijken, vallen ons een paar zaken op.

Het college heeft ons laten weten dat de middelen voor de afvalstoffenheffing zijn uitgeput. Deels komt dat, doordat we onze burgers gecompenseerd hebben via de afvalstoffenheffing, voor de doorberekening van de precarioheffing door VITENS. Een doorberekening die, naar het zich nu laat aanzien, niet correct was. VITENS zal dus dat bedrag terug moeten geven aan de burger.

Het college laat ons weten, dat het wacht met het doen van voorstellen om de afvalstoffenheffing aan te passen tot 2019, terwijl het wel allerlei ideeën heeft over wat er moet gebeuren. Want dat de afvalstoffenheffing omhoog moet, is ons nu al duidelijk. De plannen die het college heeft kosten geld en de reserves zijn uitgeput.

Deze manier van denken voldoet niet aan ons idee van solide en transparant. Wij vinden het laf dat je voor de verkiezingen niet met een voorstel durft te komen. Dit is nou typisch politiek waar burgers hun buik vol van hebben. Voor de verkiezingen mooi weer spelen en direct erna het tegenovergestelde doen.

Nog voor deze vergadering begon heeft het college, naar aanleiding van onze vragen, wijzigingen aangebracht in de stukken. Wij zijn daar natuurlijk verheugd over, maar maken ons ook zorgen. Het is toch uitermate slordig, dat je op deze wijze en een bestuursrapportage en een begroting aan moet passen.

Hier wreekt zich weer het ontbreken van een auditcommisie. Dan waren die technische fouten er waarschijnlijk al eerder uitgehaald. Blijft het gegeven dat het college natuurlijk moet zorgen voor duidelijke, deugdelijke begrotingsstukken.

Over de reserve voor de grondexploitatie hebben wij nog wel een paar vragen. Klopt het dat de gemeente in het afgelopen jaar voor 12 miljoen aan grond heeft verkocht? Dat is de conclusie die wij uit de begrotingsstukken trekken, of zijn de cijfers, zoals die gepresenteerd worden, minder

betrouwbaar dan ze zouden moeten zijn? En hoe kan het dan, dat hetgeen door de raad is vastgelegd in beleid, niet uitgevoerd wordt?

Er zijn ook nog een paar heikele risico’s. Risico’s die door het college afgedaan worden als: “Ja we moeten nu eenmaal risico’s opnemen in de begroting, dat is het format”. Eigenlijk neemt het college de raad zo niet eens serieus.

Maar wat bijvoorbeeld te denken van De Delta, nu deze organisatie als een kleinere verder moet. Dit risico is niet afgedekt door middel van hogere bedragen in de begroting.

Het wordt toch wel vreemd, als je op deze manier een begroting maakt. Als er posten zijn waar we van kunnen verwachten dat we daaraan tekort komen, dan is het in onze visie logisch dat je daar meer voor begroot. Wat zitten we hier anders te doen. Zeg dan als raad, hier heb je de algemene reserve, je gaat je gang maar. We horen wel waar je het aan uit gegeven hebt. En risico’s en overschrijdingen, die zijn er niet meer.

Voorzitter het is maar goed dat we financieel wat ruimer in ons jasje zitten. Het ziet ernaar uit dat we dat geld de komende jaren nog hard nodig zullen hebben. Een woest plan voor een niet noodzakelijke rondweg, waar nu bedragen voor opgenomen zijn, maar ook de verduurzaming van het gemeentehuis staat nog op stapel.

Bij de algemene beschouwing heb ik namens mijn fractie het volgende gezegd:

Wij kiezen voor mensen. Niet de vrije markt is leidend bij aanbestedingen, maar social return on investments, duurzaamheid en werkgelegenheid. Het zijn de ijkpunten waarop we onze keuzes baseren. Als wij deze begroting beoordelen naar deze ijkpunten, hebben we een probleem.

Wij betwijfelen of deze begroting wel een getrouw beeld geeft van de te verwachten inkomsten en uitgaven. Het is aan het college om aan te tonen, dat de gepresenteerde cijfers nu wel juist zijn.

Wij hebben daarvoor suggesties gedaan, die al overgenomen zijn. We zullen nog meer opmerkingen maken tijdens de komende debatten. Het zal van de steun voor die suggesties afhangen of we deze begroting zullen steunen. In het belang van de gemeente. In de vaste overtuiging dat onze idealen het beste te bieden hebben voor de inwoners van de gemeente Voorst en daarbuiten.

Twello, 30 oktober 2017

Erik Nobel (PvdA-GoenLinks)