6 oktober 2013

CDA loopt weg uit begrotingsoverleg

Het CDA heeft ervoor gekozen te stoppen met het overleg met minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem over de rijksbegroting voor 2014.

Is dit verantwoordelijk gedrag voor een partij die zoveel jaren regeringsverantwoordelijkheid heeft gedragen? Nog vreemder is het argument dat men tegen nivellering (en lastenverzwaring voor de burgers) is. Het CDA was toch altijd voor de zwaarste lasten op de sterkste schouders? Dat heet nu opeens ‘banen verslindende nivellering’. Zelfs geheide VVD’ers als premier Rutte en minister Kamp vinden het niet meer dan logisch dat hogere inkomens iets meer bijdragen dan lagere inkomens.

Het is in dit verband verhelderend het artikel ‘Uit de Nieuwsbrief van Sybrand Buma’ te lezen (zie het blad ‘CDA, thuis in Voorst’, uitgave herfst 2013).
De laatste zin daarin luidt: ‘De omstandigheden  in ons land zijn niet gemakkelijk maar de kansen zijn groot: voor het CDA en voor Nederland. Ik kijk er naar uit om hier samen met u aan te gaan werken. Sybrand Buma. Einde citaat.
U leest het goed: eerst het CDA, dan Nederland. Ons land zit al bijna vijf jaar in een crisis. Alleen door gezamenlijk de schouders eronder te zetten kunnen we hier uitkomen. Het lijkt erop dat partijbelang bij het CDA een hoofdrol heeft gespeeld. Onverantwoordelijk!