Door op 8 mei 2013

Hot items raadsvergadering 22 april 2013

Aanpassing verordening WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning)
Hierover was al eerder in de raad gesproken en tweemaal in een ronde tafelgesprek. Naar de mening van onze fractie was deze verordening nog niet rijp voor besluitvorming. Er zijn teveel onduidelijk­heden die in het voortraject niet weggenomen konden worden. Voor een deel worden deze  veroor­zaakt door de landelijke overheid. Er moest echter wel een nieuwe verordening vastgesteld worden als gevolg van een opdracht van de minister. Wij hebben samen met het CDA, D66 en de VVD een motie ingediend om de oude verordening alleen aan te passen aan de verplichting van de minister. Deze motie werd aangenomen. Wij hebben zo als raad de komende maanden nog de tijd om met het college in gesprek te gaan over de nieuwe verordening WMO.

Gemeenten weten wat het beste is
Alle landelijke ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld ook het sociaal- en het zorgakkoord, maken het voor een gemeente nagenoeg ondoenlijk om fatsoenlijk beleid te ontwikkelen. Tegen de tijd dat je wat klaar hebt is de wereld weer veranderd. Erg frustrerend voor alle bij dit onderwerp zeer betrokken ambtenaren en collegeleden. Onze fractie heeft een brief gestuurd naar de 2e Kamer fractie van de PvdA waarin wij aandacht vragen voor dit probleem. Als je taken overhevelt naar de gemeenten omdat dat het beste, is laat het dan ook aan de gemeenten om deze in te vullen zoals hen goeddunkt. Het moet al met minder geld dus er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Het is wel helder dat er binnen de WMO eerst gekeken wordt wat men zelf nog kan en/of wat de omgeving (familie, vrienden, buren etc.) bij kan dragen.

Huishoudelijke hulp en signalering
Een ander belangrijk onderwerp was de aanbesteding huishoudelijke hulp. Samen met het CDA hadden wij hierover een interpellatie aangevraagd.  Wij maken ons zorgen over de signalering die in het oude contract wel beschreven was maar volgens zorgaanbieder Trimenzo niet meer in het nieuwe contract staat. En het signaleren of iemand die huishoudelijke hulp krijgt achteruit gaat vinden wij erg belangrijk. Uiteraard kan dat ook door familie en/of buren maar dat gaat niet bij iedereen op. En dan is het wel erg prettig als iemand signaleert dat het eten in de koelkast over de datum komt, dat iemand vergeetachtig wordt, zichzelf slecht verzorgt etc. Dus even iets meer aandacht dan alleen stofzuigen en poetsen.

Nog niet tevreden
De interpellatie heeft opgeleverd dat er volgens het college wel een vorm van signaleren opgenomen is in het contract. Maar het college had nog geen antwoord op de vraag hoe om te gaan met een zorgaanbieder als Trimenzo. Raadsleden probeerden ons gerust te stellen met de opmerking dat de medewerkers heus wel blijven signaleren. En wij geloven dat ook wel want het zijn tenslotte zeer betrokken mensen. Maar wij willen niet op de stoel van de werkgever of werknemer gaan zitten die over de arbeidsvoorwaarden gaan. Naar onze opvatting klopt het niet als medewerkers teruggezet worden in loonschaal omdat signaleren er af gaat, terwijl medewerkers dat tegelijk wel blijven uitvoeren! Uit zichzelf of omdat dat verwacht wordt. Wij beraden ons nog op verdere acties op dit punt. Maar tevreden zijn wij nog niet.

Waar ben je naar op zoek?