10 maart 2018

‘Maak de Karel Doormanstraat onaantrekkelijk voor doorgaand verkeer’

Zeker, de situatie is sterk verbeterd sinds de invoering van een vrachtwagenverbod in de Karel Doormanstraat in Twello. Toch rijden er af en toe nog vrachtwagens door de straat en dat is irritant en gevaarlijk. Dat zegt Marcel Klunder, zelf vrachtautochauffeur, een van de mensen die op 20 november vorig jaar met ruim 20 andere bewoners naar de fractie­vergadering van PvdA-GroenLinks kwamen omdat ze de overlast van de grote vrachtwagens spuugzat waren.

“Maar er wordt nog veel te hard door de straat gereden, terwijl het een 30-km gebied is. Door veel personenauto’s die de straat als sluiproute gebruiken en daardoor onveilig maken. Je zou de straat onaantrekkelijk voor doorgaand verkeer moeten maken, bv. door hogere drempels of versmallingen (bloembakken) bij de toegangen”.

Door de komst van de brede school ‘De Fliert’ is het veel drukker in de straat geworden met auto’s en fietsers. Veel ouders parkeren hun auto tijdelijk in de straat om hun kinderen naar school te brengen of op te halen. “Heel vervelend als je niet met je eigen auto weg kunt rijden omdat er een andere auto in de weg staat. En alle kinderen die op de fiets naar school gaan. De gemeente zou nog nadenken over een andere inrichting van de straat om de verkeersveiligheid te verbeteren. Er zijn nog geen matrixborden geplaatst zoals toegezegd.”

En dan de vele fietsers naar/in het park. Bij het weggetje over de brug staat nu een bord met ‘fietspad’, terwijl het altijd een looproute is geweest. Ook op de wandelpaden in het park wordt volop gefietst. Zeer irritant en gevaarlijk. In het park gebeurt trouwens van alles wat niet mag: fikkie stoken, crossen, dat soort dingen. Aldus Marcel Klunder, een vijftiger met een duidelijke eigen mening, die hij niet onder stoelen of banken steekt. Een fietsstraat maken ziet hij niet zo zitten, “ helpt niet voor de veiligheid en is niet mooi”. De strijd is nog niet gestreden.