19 maart 2016

(T)weet van de week (11 – 2016): ‘Lekker allemaal tanken bij het stopcontact’.

‘Lekker allemaal tanken bij het stopcontact’.

Dit was de kop van het bericht in dagblad Trouw van 18 maart 2016 over een plan van de PvdA.
De PvdA lanceerde namelijk deze week in haar Energievisie een plan om in 2025 iedereen elektrisch te laten rijden. De auto’s moeten rijden op stroom uit windmolenparken op zee en de autobatterijen zouden de stroom kunnen opslaan. Volgens 2e Kamerlid Jan Vos, PvdA-woordvoerder  Innovatie, Energie en Klimaat, is het plan realistisch. “Zonne- en windenergie dalen de komende jaren in prijs en concurreren met energie uit fossiele brandstoffen. Hetzelfde zie je bij elektrische auto’s : kijk naar Tesla. Dat proces gaat alleen nog maar sneller de komende jaren.”

Een mooie stip aan de horiop zon van de PvdA, zo beoordeelt hoogleraar Maarten Steinbuch de partijvisie. Maar niet helemaal realistisch. Het wachten is volgens hem op de doorbraak in de batterijentechnologie. “Die batterij  bevindt zich nog in de laboratoria.”

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes. Wie levert de (t)weet voor week 12-2016? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk 25 maart naar [email protected].