11 mei 2014

(T)weet van de week (19 -2014)

Europa is wat Europa niet is.

Europa heeft geen verhaal, hoor je vaak. Dat klopt. Want het verhaal van Europa is wat je niet ziet als het er is en pas opmerkt als het er niet is. Het verhaal van Europa is het verhaal van wat er allemaal is verdwenen.
Een paar voorbeelden. De onderlinge grenzen zijn verdwenen. Je behoeft geen angst te hebben voor de politie, voor de staat, voor ziekten die inentingen vereisen, je geld wordt nergens geweigerd. Er is geen gemeenschappelijke vijand meer. Het verhaal van Europa is het verhaal van de verdwenen zorgen.
Vrede, vrijheid, veiligheid, welvaart: allemaal zaken die het leven geruislozer, probleemlozer, zorgelozer maken. Die we zo gewoon zijn gaan vinden, dat we al gauw vergeten wat ons allemaal omringt buiten ‘ons’ Europa.
(Ontleend aan de nieuwste column van Rob Wijnberg in ‘De Correspondent’).

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes.
Wie levert de (t)weet voor week 20-2014? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk 17 mei naar [email protected]