16 januari 2016

(T)weet van de week (2 – 2016): ‘Met Arib ontstaat de Hollandse Droom’

Dat is de titel van een artikel in dagblad ‘Trouw’ van 9 januari 2016. Daarin blikt columnist Hans Goslinga vooruit op de verkiezing van de nieuwe voorzitter van  de Tweede Kamer. “Zou de Kamer het aandurven Arib te kiezen ondanks de ophef die de PVV over haar kandidatuur veroorzaakt en daarmee iets van een Hollandse Droom zichtbaar te maken: van immigrantenmeisje tot voorzitter van het hoogste college van staat?”
De Kamer durfde het aan en koos Khadija Arib (PvdA) op 14 januari tot haar nieuwe voorzitter. Een houding om trots op te zijn!

Twee verkorte commentaren uit landelijke bladen van 15 januari 2016:
Arib gaat over tot de orde van de dag (Volkskrant 15 januari)
(…) Toch is de PVV-leider niet het enige Kamerlid dat meent dat de verkiezing van Arib meer betekenis heeft dan zomaar een politicus met een nieuwe baan. Volgens PvdA’er Keklik Yücel laat de overwinning van haar partijgenoot juist zien dat Nederland een land is waar iedereen vooruit kan komen. ‘Dit is waar Nederland voor staat, kansen voor iedereen, ongeacht afkomst, geslacht of geaardheid. Ik ben er trots dat mijn partij daar steeds weer voorbeelden van levert, met Ahmed Aboutaleb en nu met Khadija Arib. Dit is het toppunt van emancipatie en integratie. Beeldender kun je niet laten zien waar wij voor strijden.’ Ook Ahmed Marcouch (PvdA) maakt uit de reacties vanuit zijn omgeving op dat de verkiezing van Arib een snaar heeft geraakt. ‘Dit is een inspiratie voor veel mensen. Er zal weerstand zijn, er zal tegenstand zijn en het zal bloed, zweet en tranen kosten, maar als je doorzet, als je niet opgeeft, kun je in Nederland heel veel bereiken. Anders dan de Amerikaanse droom bestaat de Hollandse droom echt. Als je ziet waar Arib vandaan komt. Nu vertegenwoordigt ze als voorzitter het Nederlandse parlement. Dat is ontzettend belangrijk.’ Over de kritiek van de PVV haalt Marcouch zijn schouders op. ‘Sommige mensen vinden het geweldig, anderen vinden het niks – ook dat is Nederland. Wilders is er, maar Arib is er ook.’

Trotse voorzitter (Trouw, commentaar)
(…) Arib, pas sinds haar 15de hier, is een toonbeeld van geslaagde integratie. Als Wilders echt voor snelle aanpassing is, had hij woensdag niet boos bij Arib moeten weglopen, maar haar moeten omhelzen. Ze studeerde aan de hogeschool en aan de universiteit, schreef twee boeken over emancipatie en de onderdrukte positie van moslimvrouwen. Ze richtte de Marokkaanse vrouwenvereniging op. Ze demonstreert mee bij de Gay Pride. Ze zat in een Marokkaanse politiecel, omdat ze zich publiekelijk inzette voor de positie van vrouwen daar. En in weerwil van alle klagers die anders beweren: Arib spreekt echt bovengemiddeld goed Nederlands. Ze komt een stuk makkelijker uit haar woorden dan onze koningin.

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes. Wie levert de (t)weet voor week
3-2016? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk 22 januari naar [email protected].