21 mei 2016

(T)weet van de week (20-2016): ‘Je bent er ook voor anderen’

“Blijf kijken naar je omgeving”, zei VVD-leider Mark Rutte op 20 mei tegen de leden van de VVD, “je bent er ook voor anderen”.

Een opmerkelijke uitspraak van onze premier. Hij sprak dit jaar op het VVD-congres over ‘waarden’: naast naastenliefde over gelijkheid en vakmanschap. Hij wil zijn energie steken in het bestrijden van de ‘verkramping’ van Nederland. De vrees voor verlies van financiële zekerheid, de komst van vluchtelingen en de terreurdreiging zorgen volgens hem voor een kramp waar we uit moeten. (gelezen in dagblad Trouw van 21 mei 2016).

In schrille tegenstelling daarmee staat de oproep van VVD-fractieleider Halbe Zijlstra voor een harder asielbeleid. Hij wil dat Nederland maximaal 15.000 vluchtelingen per jaar opneemt, om daarmee een goede integratie mogelijk te maken. Een uitzondering kan gemaakt worden in tijden van een grote vluchtelingencrisis.  In De Telegraaf noemde Zijlstra asielzoekers een bedreiging voor onze waarden.