12 juni 2016

(T)weet van de week (23- 2016): ‘Ik heb een tweede leven gekregen’

Een uitspraak van burgemeester Coert van Ee (CDA) van de gemeente Zederik (De Stentor van 7 juni 2016). De aanleiding is het initiatiefvoorstel van D66 voor een ander orgaandonorsysteem, zoals België dat kent. Daar is iedere meerderjarige donor, tenzij men dat niet wil (ja, tenzij). Dat systeem staat borg voor veel meer donoren.  Ons buurland kent jaarlijks  bijna 30 orgaandonoren per 1 miljoen inwoners, in Nederland is dat 15 per 1 miljoen inwoners. Ook Spanje, Oostenrij, Frankrijk, Italië en Zweden werken volgens het ‘Belgische’ principe.
Burgemeester van Ee heeft zelf in 2000 een niertransplantatie ondergaan. “Als ik die nier niet had gekregen, was ik er nu niet meer geweest en was ik één van die onnodige 150 doden die elk jaar vallen. Er moet iets veranderen, want campagnes, voorlichting: niets heeft geholpen om meer donoren te vinden.” Hij deed een dringend beroep op het CDA, zijn eigen partij dus, om het wetsvoorstel orgaandonatie te steunen.
Zijn oproep was vergeefs: de CDA-fractie in de 2e Kamer stemde deze week tegen het wetsvoorstel en daarmee werd het verworpen.

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes. Wie levert de (t)weet voor week 24-2016? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk 17 juni 2016 naar [email protected].