13 juni 2015

(T)weet van de week (24 – 2015)

‘Dat bedelen om inkomen tast de samenleving aan’.
(Over zzp’ers in verkapte loondienst).
Citaat uit een interview met FNV-voorzitter Ton Heerts in het Financiële Dagblad van 9 juni 2015.

Ton Heerts keert zich ondubbelzinnig tegen het openstellen van sociale voorzieningen voor zzp’ers (tegen arbeidsongeschiktheid, ziekte en werkloosheid). Volgens hem is zo’n verplichte verzekering de eerste stap op weg naar een ministelsel,  een uitgeklede variant van de verzorgingsstaat. Met ‘echte ondernemers’ heeft Heerts geen enkel probleem. Dat heeft hij wel met het verschijnsel zelfstandige werknemer: de zzp’er in verkapte loondienst, zoals bij PostNL, in de bouwsector en de zorg.  Het loon dat die verdient is zo laag dat hij of zij alleen kan rondkomen dankzij de zelfstandigenaftrek. Die wil Heerts dan ook voor deze groep afschaffen. Veel experts zijn het met hem eens (gelezen in dagblad Trouw van 10 juni 2015).

De Volkskrant meldde vandaag dat PostNL alsnog is bereid is zelfstandige pakketbezorgers een aanbod te doen om in dienst te treden bij het bedrijf. De felle kritiek op de schijnzelfstandigheid onder pakketbezorgers heeft PostNL doen besluiten om zzp’ers, als dat nodig is en zij dat zelf willen, een vaste baan te geven. Hoeveel mensen op het aanbod willen ingaan, is nog onbekend.

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes.
Wie levert de (t)weet voor week 25 -2015? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk 19 juni naar [email protected].

.