29 augustus 2014

(T)weet van de week (35 – 2014)

‘Vrijheid is niet vanzelfsprekend en ook niet gratis.”

Dat zegt Tom Middendorp, de hoogste militair in Nederland, in een interview in dagblad Trouw van 22 augustus 2014.
De tijd breekt aan dat Nederland weer gaat investeren in de eigen veiligheid. Jarenlang was het einde van de Koude Oorlog het argument om in defensie-uitgaven te snijden, de laatste jaren was dat de economische crisis. “Maar vrijheid is niet vanzelfsprekend en vrijheid is ook niet gratis.”
In het interview vergelijkt de hoogste militair de Navo met een verzekeringspolis. “Voor een procent van ons bruto binnenlands product (bbp) hebben we een verzekeringspolis, een goedkope polis waarvoor we Navo-dekking in huis halen. Dat is een groot goed en daar moeten we aandacht voor blijven hebben. Dat betekent ook dat we daarin moeten blijven investeren”.
Naar verluidt wordt in de begroting 2015 van het kabinet 100 miljoen euro extra uitgetrokken voor Defensie.

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes.
Wie levert de (t)weet voor week 36 -2014? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk 6 september naar [email protected]

Waar ben je naar op zoek?