5 oktober 2016

(T)weet van de week (39 -2016): Het gaat juist heel goed met de vrede.

Het gaat juist heel goed met de vrede

Jan Durk Tuinier, medewerker van de Stichting Vredeseducatie en Fort van de Democratie, trekt een vergelijking met 1990. Hij komt dan met een tegengeluid tegen de bewering van wereldleiders dat de wereld onveiliger wordt, reden om ons altijd sterker te bewapenen om niet door het kwaad overweldigd te worden.

Tuinier komt tot verrassende conclusies. Enkele daarvan: er zijn nu wereldwijd 11 grote gewapende conflicten, met de oorlog in Syrië als de meest gruwelijke. Dat zijn er 11 te veel, maar in 1990 waren het er 26. Zestig jaar geleden stierven jaarlijks 22 op de 100.000 mensen door oorlogsgeweld en terrorisme, nu is dat 1,5. De kindersterfte is met meer dan de helft afgenomen. Ongeveer evenveel meisjes gaan naar school als jongens.

Tuinier pleit allerminst voor wegkijken van de harde en pijnlijke werkelijkheid, maar voor anders en vooral breder kijken. Achtergronden en feitenkennis kunnen bij schokkende gebeurtenissen grip geven op het nieuws. ‘Goed nieuws’ is zinvol gereedschap als uitdaging om zelf in eigen omgeving vrede te maken. Vrede: ze komt voort uit de handen van mensen, elke dag.
(gelezen in Trouw van 22 sept. 2016).

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes. Wie levert de (t)weet voor week 40 – 2016? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk 8 oktober 2016 naar [email protected].