3 oktober 2015

(T)weet van de week (40 – 2015)

‘De burgemeester is de nieuwe held’.

In zijn wekelijkse column schrijft Hans Goslinga over de democratie in Nederland (dagblad Trouw van 26 september 2015). Volgens de populisten is het daarmee droevig gesteld: ‘gebrek aan daadkracht, er wordt niet naar de wil van het volk geluisterd’.
De columnist observeert: “In de vluchtelingencrisis  valt het op dat de democratie misschien wel het best functioneert op lokaal niveau, omdat problemen en mogelijkheden daar snel zichtbaar worden”. Hij komt tot de verrassende conclusie dat daarbij de benoemde burgemeester een cruciale rol speelt. “Als puntje bij paaltje komt, blijken zij door hun bovenpartijdige positie de aangewezen bemiddelaars tussen publieke beleving en bestuur”. ” ……………….burgemeesters zoeken met burgers  de dialoog over de komst van asielzoekers om ruimhartigheid en angst met elkaar te verzoenen”.
In de praktijk wordt de burgemeester gekozen door de gemeenteraad en formeel benoemd door de Koning. “Die koninklijke strik om  de keuze van de raad schept nét die afstand die een burgemeester nodig heeft om een onafhankelijke positie in te nemen”.
Wie het gehele artikel wil lezen, mail naar [email protected] en u krijgt het toegezonden.

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes.
Wie levert de (t)weet voor week 41-2015? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk 9 oktober naar [email protected].