2 maart 2018

Voorst sluit zich aan bij Statiegeldalliantie

Naar aanleiding van schriftelijke vragen van onze fractie PvdA-GroenLinks heeft het college van B&W op 20 feb. 2018 besloten dat de gemeente Voorst zich aansluit bij de Statiegeldalliantie. Een goed besluit, proficiat! Door invoering van statiegeld voor kleine flesjes en blikjes zal de hoeveelheid zwerfafval afnemen.

De Statiegeldalliantie is een verbond van ruim 200 Nederlandse en Vlaamse organisaties, verenigingen, gemeenten en bedrijven. Ze wil dat de regeringen in Nederland en België het statiegeldsysteem uitbreiden met blikjes en kleine PET-flessen. Andere leden zijn bv. de gemeenten Apeldoorn, Deventer en Berkelland. Burgemeester Jos Penninx, vervanger van portefeuillehouder Arjen Lagerwij, zegt dat de gemeente Voorst duurzaam wil zijn. En daar hoort volgens B&W zeker het voorkomen van zwerfafval bij (De Stentor 28 feb. 2018).

Op de website Statiegeldalliantie.org lezen we:
“Statiegeld zorgt voor minder zwerfafval, minder dierenleed, minder opruimkosten en betere recycling van waardevolle materialen. Daarom moet in Nederland en België statiegeld op alle plastic drankflessen en blikjes worden ingevoerd.”

“voor minder zwerfafval, minder dierenleed, minder opruimkosten en betere recycling van waardevolle materialen. Daarom moet in Nederland en België statiegeld op alle plastic drankflessen en blikjes worden ingevoerd.”voor minder zwerfafval, minder dierenleed, minder opruimkosten en betere recycling van waardevolle materialen. Daarom moet in Nederland en België statiegeld op alle plastic drankflessen en blikjes worden ingevoerd.”