8 januari 2017

Zondagbrief 8 januari 2017: Teken ook voor vast werk!

Joris is 28 jaar en werkt sinds zijn 21e via een uitzendbureau bij een afvalverwerker. De eerste zes jaar als belader en sinds een jaar chauffeert hij er ook bij. Hij werkt veel over en doet er alles aan om een vast contract te krijgen. Hoe goed hij zijn werk ook doet, grote kans dat zijn werkgever straks kiest voor een goedkopere kracht. Joris zijn situatie is helaas niet bijzonder. De afgelopen jaren heb ik veel jonge mensen ontmoet die graag willen werken na een opleiding, maar van baan naar baan moeten hoppen om een inkomen en leven op te bouwen. Werken doen ze natuurlijk voor voldoende loon, maar ze missen respect en waardering op het werk. Ze voelen zich letterlijk wegwerpwerknemers.

Daarom schrijf ik vandaag een open brief aan de baas van werkgeversorganisatie VNO-NCW, Hans de Boer. En start ik de actie ’teken voor vast werk.’ Dat is broodnodig.

In 2014 noemde De Boer een vast contract een leugen. Hij noemde het schijnzekerheid. En als de rechtse partijen in de Tweede Kamer hun zin krijgen, dan krijgt hij helaas ook gelijk. Partijen als VVD en D66 willen morrelen aan het ontslagrecht, zodat het makkelijker wordt om mensen de laan uit te sturen. Of om nog meer tijdelijke contracten aan te bieden, zodat ze elke keer van onzekerheid in onzekerheid vallen. Helemaal bont maakte mevrouw Baarsma van de Rabobank het afgelopen week: zij luidde het jaar in met haar oproep om het vaste contract helemaal af te schaffen en te vervangen door een vijfjarig contract. Want dan, vindt ze, dan staat er tenminste druk op werknemers om zich te blijven ontwikkelen.

Ik denk dat Joris heel graag zekerheid wil over zijn baan, morgen en volgend jaar. Niemand wil zichzelf continu de vraag hoeven stellen of hij over een half jaar nog inkomen heeft. Niemand wil zich zorgen maken over het betalen van de boodschappen en huur. Niemand zou wakker moeten liggen van dat soort vragen. Joris niet, Hans de Boer niet, niemand. Maar het is helaas wel de realiteit. Misschien niet voor De Boer, maar wel voor Joris en met hem vele anderen.

Veel werkgevers delen voor vast werk alleen nog maar tijdelijke contracten uit. Onnodig. En onverstandig. Want flexibilisering is geen natuurverschijnsel, zoals onze lijsttrekker Lodewijk Asscher al zei. Het is een keuze. Gelukkig beginnen steeds meer bedrijven ook in te zien dat hun werknemers gelukkiger worden en beter presteren wanneer ze het vertrouwen krijgen van hun werkgever. En vertrouwen, daar hoort een vast contract bij.

Ik ga de komende maanden in gesprek met al die mensen die graag een vast contract willen. Ik ga in gesprek met bedrijven die wel dolgraag vaste contracten geven. Om te laten horen dat een vast contract, zoals Joris dat graag wil, geen luxe is. Ik ga over een maand of twee graag naar de toren van VNO-NCW in Den Haag om Hans de Boer te overtuigen. Met de handtekeningen en verhalen van mensen net zoals Joris.

De voorganger van Hans de Boer, Bernard Wientjes, zei al: “Niet alleen voor werknemers, ook voor werkgevers werkt een vast contract vaak prettiger. Ondernemers willen mensen op een normale manier aan zich kunnen binden.” Dus dat overtuigen zou moeten lukken!

Doe met me mee. Ben je het met me eens? Teken dan ook voor vast werk en roep anderen op om hetzelfde te doen. Alvast bedankt voor je steun!

Een fijne zondag gewenst,

Gijs van Dijk Nummer vijf op de conceptkandidatenlijst van de PvdA en vicevoorzitter van de FNV