2 mei 2015

(T)weet van de week (18 – 2015)

‘Een drempel verwijderen kunnen wij sneller en goedkoper dan de gemeente’.

Ouderen het dorp uit voor goede zorg? Niet in Diessen, vlakbij Tilburg. Nu het Rijk zich terugtrekt, nemen de dorpelingen de zorg over. Ze richtten de zorgcoöperatie ‘Wij-wel’ op, waarvoor intussen al 100 vrijwilligers actief zijn.  Centrale plek is een ontmoetingscentrum, vlak bij de bejaardenwoningen. Een van de activiteiten is een wekelijkse warme maaltijd. Een wijkverpleegkundige is 8 uur per week aan de zorgcoöperatie gedetacheerd, betaald door de gemeente. Regelmatig houdt men een repair-café. En de coöperatie mag sinds dit jaar ook geld van de gemeente (Hilvarenbeek) uitgeven: er zit 2500 euro in een knelpuntenpot. Daarmee kunnen klusjes, zoals een drempel aanpassen e.d., worden uitgevoerd. Dat scheelt veel tijd en geld. Er zijn nu plannen in voorbereiding om – samen met een woonstichting – een complex met 20 appartementen te realiseren op de plek van het gedateerde bejaardencomplex.
Intussen zijn er al 130 zorgcooperatie actief in den lande. Vooral in Brabant schieten ze als paddenstoelen uit de grond.
(gelezen in dagblad Trouw van 1 mei). Ook in het dorp Voorst bestaat een woon- zorgcooperatie, ‘Voorst en omgeving U.A.'(rondom verzorgingshuis ‘De Benring).

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes.
Wie levert de (t)weet voor week 19 -2015? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk 9 mei naar [email protected].