23 december 2016

Een bijzondere Nieuwjaarsontmoeting op 6 januari – de samenleving verandert.

De wereld is in korte tijd sterk veranderd. Met soms ingrijpende gevolgen voor onze samenleving. Geurt Roffel vertrekt binnenkort uit Wilp, waar hij 12 jaar als predikant heeft gewerkt en altijd middenin de maatschappij heeft gestaan. Wij hebben hem gevraagd om met ons na te denken over de invloed van grote veranderingen op de lokale gemeenschap. Daarbij puttend uit eigen ervaring. Iedereen is welkom!

Tegenwoordig appen (groot)ouders met hun (klein)kinderen. Een mailtje is zo verzonden. Ons geld krijgen we en geven we uit via internet. Zo maar wat voorbeelden van wat we de ‘digitalisering’ noemen.
De wereld is een dorp geworden. Afstanden tellen niet meer. Binnen de kortste tijd weten we wat aan de andere kant van de wereld gebeurt. We komen steeds makkelijker in contact met andere culturen. ‘Globalisering’.
Een vaste baan was vroeger de norm. Dat gaf zekerheid, zeker ook financieel, en vertrouwen in de toekomst. Tegenwoordig praten we over tijdelijke en oproepcontracten. Veel mensen werken via uitzendbureaus. Er zijn zzp’ers en flexwerkers. Het zijn voorbeelden van wat we de ‘flexibilisering’ van de arbeidsmarkt noemen.
Welke gevolgen hebben deze en andere ingrijpende veranderingen op de lokale gemeen­schap? Een boeiend onderwerp waar we allemaal mee te maken hebben.

Op vrijdagavond 6 januari 2017 organiseren PvdA Voorst en GroenLinks Voorst hun jaarlijkse Nieuwjaarsontmoeting. Gastspreker ds. Geurt Roffel uit Wilp zal reflecteren op die maatschappelijke veranderingen.
De bijeenkomst is natuurlijk allereerst bedoeld om elkaar te ontmoeten, goede wensen uit te wisselen en het glas op het nieuwe jaar te heffen. Daarnaast luisteren we naar en gaan in gesprek met onze gastspreker. We zijn erg blij dat hij voor zijn vertrek naar Amersfoort, met alle drukte van dien, toch ruimte heeft gevonden om hiervoor tijd vrij te maken!

De Nieuwjaarsontmoeting is openbaar. Dat wil zeggen: alle inwoners van Voorst zijn welkom.
Locatie: restaurant-brasserie Korderijnk (hofleverancier!), Stationsstraat in Twello.
We beginnen om 19.30 uur, de koffie staat klaar vanaf 19.15 uur.
Welkom!