(T)weet van de week (18 – 2017): ‘Nooit was een schaamlap doorzichtiger’
Stevo Akkerman begint zijn column ‘Nodeloos’ (dagblad Trouw 5 mei 2017) als volgt:
“Dat er in de speeltuin van de vrije meningsuiterij een en ander uit de hand is gelopen, wist ik al wel, maar toch beleefde ik gisteren een slechte middag toen ik er weer eens ging kijken. Wat je aantreft op de sites van GeenStijl en Dumpert is zo akelig dat het woord smeerlapperij een understatement is, en je vraagt je af waarom eigenaar Telegraaf Media Groep op deze manier geld wil verdienen……De stijllozen mogen graag beweren journalistiek te bedrijven en hullen zich in de mantel van de persvrijheid. Nooit was een schaamlap doorzichtiger, om een metafoor uit hun eigen belevingswereld te gebruiken. Wat ze doen valt onder de vrijheid van meningsuiting, en dat moet vooral zo blijven, maar journalistiek is het niet’.”
Intussen heeft een aantal adverteerders – onder meer Hak, Ikea, de Persgroep en Vluchtelingenwerk – zich teruggetrokken van de sites.
En ruim honderd vrouwelijke journalisten en opiniemakers roepen in een pamflet adverteerders op tot een boycot van GeenStijl en Dumpert vanwege hun ongegeneerde seksisme.