31 maart 2014

(T)weet van de week (13 – 2014)

Hij is het symptoom, niet het probleem

Een uitspraak van politicoloog Cas Mudde, docent Europese politiek aan de universiteit van Athens in de Amerikaanse staat Georgia. Hij doet onderzoek naar radicaal-rechtse partijen in Europa en elders op de wereld.  Zo kijkt hij ook met afstand naar de PVV in Nederland.

Cas Mudde reageert op de uitlatingen van Geert Wilders over Marokkanen. Naar zijn mening zijn er duidelijke problemen in de Nederlandse samenleving die te maken hebben met de integratie van verschillende groepen, met name Marokkaanse jongens. “Wilders benoemt die en geeft er antwoorden op. De meeste andere partijen niet. Die zeggen alleen dat Wilders slecht is,  maar daarmee wordt het probleem niet opgelost. Geen van de gevestigde partijen heeft tot nog toe een ideologisch onderbouwde en uitgewerkte visie gegeven op de multiculturele samenleving”. De oorzaak is dat het electoraat van die partijen zwaar verdeeld is.  Aldus politicoloog Cas Mudde in Trouw van 29 maart 2014. Hij wijst er overigens op dat 80 tot 85% van de Nederlanders niet op de PVV stemt.