24 april 2016

(T)weet van de week (16 – 2016): ‘De gemeenteraad is versleten’

De kop boven een artikel in dagblad Trouw van 22 april 2016. De aanleiding daarvoor is een rapport van de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) dat afgelopen week verscheen, met als opvallende titel ‘15,9 uur’. Dat staat voor het gemiddeld aantal uren dat een raadslid wekelijks met zijn of haar werk voor de gemeenteraad bezig is.
De krant vervolgt: ‘Het raadslid krijgt het steeds drukker, omdat de landelijke overheid steeds meer taken bij de gemeenten neerlegt. De dossiers worden dikker en ingewikkelder, en beslissingen worden veelal in groter regionaal verband genomen waardoor de rol van de eigen raad verandert. Vanwege al dat extra werk komt het contact met de burgers onder druk te staan, terwijl die op haar beurt steeds luider om actie roepen’.
De voorzitter van de ROB (Jacques Wallage, oud-burgemeester van Groningen) geeft de volgende analyse: ‘De werkwijze in veel gemeenteraden is die van een ingesleten werkelijkheid, eerlijk gezegd af en toe ook wel van een versleten werkelijkheid’. Er is volgens hem te veel papier, te veel ritueel en te weinig betekenisvolle verbinding met de samenleving.
Bent u geïnteresseerd in het volledige artikel? Even een mail naar: [email protected] en u krijgt het toegestuurd.

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes. Wie levert de (t)weet voor week 17-2016? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk 29 april naar [email protected].