8 september 2017

(T)weet van de week (36 – 2017): ‘Solidariteit is een straat met twee rijrichtingen.’

Hongarije is woedend over het oordeel van het Europese Hof, dat de bezwaren van dit land (en 3 andere Oost-Europese landen) tegen de verplichte herverdeling van 160.000 asielzoekers verwerpt.
Hongarije reageerde in 2015 op de grote toestroom van asielzoekers langs de Balkan-route met het bouwen van grenshekken en het doorduwen van migranten naar buurlanden. Premier Victor Orban diende vorige week een formeel verzoek in bij de Europese Commissie om een deel van de kosten daarvan te vergoeden met EU-geld.
Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker beantwoordde Orban deze week met een giftig briefje. Hij wees de Hongaarse premier op het vele EU-geld dat Boedapest de afgelopen jaren al heeft gekregen. “Solidariteit is een straat met twee rijrichtingen”, aldus Juncker, die evenals Orban christendemocraat is. “Er zijn tijden waarin lidstaten ondersteuning mogen verwachten, en tijden waarin zij klaar moeten staan om bij te dragen.”
(Gelezen in dagblad Trouw van 7 september 2018.)

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes. Wie levert de (T)weet voor week
37 – 2017? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk vrijdag 15 september 2017 naar [email protected].