22 november 2015

(T)weet van de week (47 – 2015): ‘Gun je brein op tijd zijn rustmoment’

‘Gun je brein op tijd zijn rustmoment. Burn-out voorkomen? Verveel je eens lekker.’
Nederlanders zijn verleerd om hun brein tot rust te laten komen, stelt Ulrika Leons, psycholoog en directeur van GGZ-instelling Skils. Zij wijst met de beschuldigende vinger naar moderne communicatiemiddelen als de smartphone. “Mensen kunnen en moeten altijd bereikbaar zijn, zodoende is er altijd een lijntje met het werk.”
Het brein heeft ‘natuurlijke herstelmomenten’ nodig om optimaal te kunnen functioneren: even staren uit het raam bijvoorbeeld, of een paar minuten van verveling bij het wachten op de tram. Dat soort momenten, waarin de hersenen tot rust kunnen komen, krijgen steeds minder de ruimte. Leons: “We leven sneller en sneller. Wanneer iemand even niks te doen heeft, wordt meteen de mobiele telefoon uit de zak getoverd: we zijn verslaafd aan efficiëntie, prikkels en afleiding.”
(gelezen in dagblad Trouw van 17 november 2015)

De (t)weet van de week kunt u iedere week vinden in Voorster Nieuws, bovenaan in de rubriek Puntjes.
Wie levert de (t)weet voor week 48-2015? Iedereen mag meedoen! Inzendingen uiterlijk 27 november naar [email protected].