1 februari 2015

Zondagbrief 1 februari – Eerlijk duurt het langst

Eerlijk duurt het langst. Niet de weg van de minste weerstand kiezen, maar doorzetten. En je zult resultaat bereiken. Mei Li Vos, ons Tweede Kamerlid, heeft samen met Sharon Gesthuizen van de SP deze week een belangrijk resultaat geboekt in het bestrijden van uitbuiting in de postbezorging. Mooie samenwerking met concreet resultaat.

Postbezorger Sandd had op slinkse manier een methode gevonden om onder de wet uit te komen, die voorschrijft dat 80 procent van de bezorgers een fatsoenlijk contract moeten krijgen. Slechts 35 procent van de medewerkers krijgt een vast contract, de rest van de bezorgers krijgt betaald per poststuk dat bezorgd wordt. Ben je ziek? Jammer dan. Voor de bezorger dan, de bonus van de baas zal wel hoger worden, want er is geen ziekteverzuim. Lekker efficiënt. En geen arbeidsovereenkomst, dus als je te vaak ziek bent of te duur wordt, neemt Sandd gewoon een nieuwe bezorger. Wegwerpwerk. Ondertussen worden de andere postbezorgers kapotgeconcurreerd door de cowboys in de markt die medewerkers alleen als kostenpost zien.

De werkelijkheid lacht niet ieder mens toe. De ene mens komt alles aanwaaien, de ander moet worstelen om vooruit te komen. De ene mens vindt het onrecht als iemand z’n exorbitant hoge salaris ter discussie durft te stellen. De andere mens leeft met onrecht: onzeker van z’n baan, niet veilig in z’n buurt en vechtend voor de toekomst van z’n kinderen.

Misschien moet je het zelf hebben ervaren om het te zien. De schaamte van het niet rond kunnen komen. De frustratie bij ouders die het beste willen voor hun kind, maar aan hen een bijdrage moeten vragen voor het huishouden. De energie die het dag in dag uit kost de eindjes aan elkaar te knopen, maar ook de trots wanneer dit lukt. Ik ben opgegroeid in een arm, maar warm nest. Mijn vader is jong gestorven. Gewoon pech. Mijn moeder stond er alleen voor met vier jonge kinderen. Drie dochters van 9, 12 en 16 jaar en één zoon van 1. Er was de wil om vooruit te komen. Er was de trots om geen gebruik te maken van de bedeling. Al het geld dat binnenkwam, ging naar het allernoodzakelijkste. De kinderen hoorden daar, volgens mijn moeder, bij. Waar zij door pech werd teruggeworpen teruggeslagen naar de armoe, wilde zij dat wij – haar kinderen- de kansen kregen die zij vroeger heeft moeten missen.

Eerlijk duurt het langst. De overtuiging en doorzettingsvermogen van mijn moeder inspireren me dagelijks. Het bestrijden van het onrecht, van de privatisering van pech en geluk zoals in de postmarkt, is de reden dat ik politiek actief ben.

‘We geloven ook heilig in het oude spreekwoord eerlijk duurt het langst.’ Dat schrijft Sandd op haar website over de bedrijfscultuur. Deze week zijn de hoge heren, verblind door winst en eigen rijkdom, even aan dit oude spreekwoord herinnerd door een prachtige samenwerking van Mei Li en Sharon, vakbonden en medewerkers.

Er zijn verschillen tussen mensen en dat is mooi. Het maakt de samenleving rijker. Maar onoverbrugbare verschillen in de samenleving maken de samenleving armer. De opgave van de sociaaldemocratie is voor mij het werken aan sociale rechtvaardigheid, waarbij we niemand opgeven en aan iedereen iets vragen. Sociale rechtvaardigheid is ook in ons rijke land nog niet bereikt. En daar leggen we ons niet bij neer.

Vandaag vieren we thuis de verjaardag van mijn vrouw, Muriël. Volgende week zaterdag trappen we als partij de campagne af voor de waterschaps- en provinciale statenverkiezingen, en daarmee Eerste Kamerverkiezingen. Dat doen we op het Festival voor de Toekomst in Eindhoven. Een bijeenkomst met culturele, wetenschappelijke en maatschappelijke pioniers. Kom langs. (Klik hier voor meer informatie en aanmelden) Laat zien dat je meedoet om Nederland stukje bij beetje beter te maken. Om onze verzorgingsstaat toekomstbestendig te maken. Eerlijk duurt het langst. Maar je ziet het: samen lukt het ons.

Fijne zondag.
Hans Spekman