31 januari 2014

Net dat extra zetje

Hans Spekman, voorzitter PvdA schrijft in zijn column van deze week:

Vorige week was ik in Oosterwolde op bezoek bij onder meer metaalbedrijf Olijve. Een mooi voorbeeld hoe met hulp van de gemeente een onderneming tot groei komt en zorgt voor werkgelegenheid.

Met trots leidde eigenaar Rudi Olijve mij rond op het metaalbedrijf dat zijn achternaam draagt. Wat enkele jaren geleden nog een leegstaand pand was, is nu een en al bedrijvigheid. Olijve is een mooi voorbeeld van de Nederlandse maakindustrie: het maakt staalconstructies, van onder meer installaties voor boerenbedrijven, zoals ligstalboxen, tot aan overkappingen voor huizen. Alle werknemers zijn goed opgeleid. En ze zoeken altijd goed gemotiveerde mensen.

Olijve vertelde hoe hij met steun van de gemeente zo snel kon groeien. Het pand had al jaren leeggestaan. De vorige werkgever was gedwongen te stoppen. Wat dat had gedaan met de voormalige werknemers, vertelde partijgenoot Jelke Nijboer die mee op bezoek was. Hij had in datzelfde pand ruim 25 jaar met veel plezier gewerkt en voelde nog steeds de emotie dat hij moest stoppen nu hij er weer was. Ik vond het goed om te horen dat Jelke inmiddels een nieuwe baan heeft gevonden. Hij werkt nu bij een bedrijf waarin hij alleen maar 55-plussers aanneemt, vanwege de ervaring die zij met zich meebrengen.

Terug naar Olijve. Ik vroeg me af hoe een bedrijf tijdens deze crisis in enkele jaren van eenmanszaak had kunnen uitgroeien tot een bloeiend bedrijf van 20 werknemers. Mede dankzij de inzet van gemeente, zei Olijve. Dankzij een startersinitiatief van Ooststellingwerf had hij steeds iets meer werkruimte in het pand kunnen huren. Daardoor had hij een makkelijke start kunnen maken, de kosten liepen niet veel voor de baat uit. Die steun van de gemeente was hij niet vergeten, zei hij.

Het is een goed voorbeeld hoe gemeenten in deze moeilijke tijd soms net dat extra zetje kunnen geven. Goed voor de lokale economie, maar nog beter, ook goed voor werkgelegenheid. Precies daar strijden we voor in deze verkiezingscampagne.